modernity blog.

VR kisokos – avagy, minden, amit a VR-ról tudni akartál!

2018. szeptember 14. - modernity

Mit jelent az a kifejezés, hogy VR?
A „VR” kifejezés az angol „virtual reality” monogramját jelenti, ami „virtuális valóság”- ként fordítható. A kifejezésre többdefiníció is létezik, például György Péter meghatározása szerint: „A virtuális valóság alatt a digitális technikával létrehozott, és az általa felkeltett perceptuális (észlelési) élmény egészét értjük.” Ez hétköznapi nyelven egy számítógépes program által megalkotott világot jelent, amelyben a felhasználók megpróbálnak minél sokrétűbb kapcsolatot teremteni a számítógép alkotta realisztikus világgal.

Hogyan működik?
A VR szimulátortok a sztereoszkópia elvén működnek. A sztereoszkópia több képalkotási módszert foglal magába, melyek eredményeképp egyetlen (síkbeli, kétdimenziós) kép segítségével a térlátás illúziója kelthető. A gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy a számítógépen vagy telefonon (igen már néhány telefon is képes VR élményt adni) elindítjuk a választott programot, majd felvesszük a szemüveget és már részesei is vagyunk a virtuális valóságnak.
virtual-reality-startups-mainstream-teaser.jpg Milyen virtuális terek vannak?

Egyszóval: Bármilyen.

Kicsit bővebben pedig:
Csak a képzeleted szab határt annak, hogy merre jársz vele és mit csinálsz közben. Ha szeretnél, rajzolhatsz háromdimenzióban meghökkentő effekteket használva, de sétálhatsz a New York-i Central Parkban vagy a Google Maps segítségével akár az Antarktiszra is ellátogathatsz, úgy, hogy közben a kanapéról sem kell felállnod. Ezen kívül igénybe veheted még képzeletbeli terek bejárásához, oktatóanyagokhoz, lakberendezéshez, művészetekhez, sőt igény szerint pornófilmek nézéséhez is. A legelterjedtebb felhasználási módja azonban még mindig a különböző számítógépes játékokkal való összekötés, legyen az egyéni vagy csoportos játék. Magyarországon is vannak ilyen játéktermek, egyik leghíresebb, ahol VR-al tudsz játszani a Bad Chicken VR Center.

Mire jó ez, és mit tartogat a jövő?
A játékokon túl érdemes a sokkal komolyabb alkalmazási területekről is néhány szót ejteni, ilyen például a hadászat vagy az orvostudomány, különböző kutatások, vagy akár a mérnöki és művészi tervezési folyamatok. Az erőforrások megfelelő kezelése és fejlesztése réven ezáltal komoly áttörést jelenthetnek majd az oktatásban, és a terápiás kezelésekben is.

A fejlesztések előrehaladtával akár az is lehetségessé válhat, hogy olyan virtuális terek jöjjenek létre, ahová bárhonnan be tudunk majd lépni, így sétálhatunk akár a Louvre-ban is, miközben épp a buszon utazunk hazafelé.

Természetesen ezekhez a fejlesztésekhez valamint a technológia elterjedéséhez és annak alkalmazásához még rengeteg idő, és még több pénz szükséges. Emellett érdemes megemlíteni a VR néhány árnyoldalát is, ugyanis potenciális veszélyként sokan tartanak attól, hogy nagymértékű függőséget okozhat a virtuális térben töltött idő, és ezáltal akár életeket is tönkre tehet annak a lehetősége, hogy egy saját magunknak teremtett tökéletes világban élünk, miközben a tényleges helyzet ehhez képest egészen más.
virtual-reality-artificial-intelligence.png
+1  érdekesség:
Tudtad, hogy Az Ópusztaszeren található Feszty-körkép már az 1800-as évek végén azzal érte el különleges hatását, hogy a minél szélesebb látómezőt kitöltő körkép részesének érezhette magát a néző, mivel a valódi tárgyak és a festett kép közötti határ szinte teljesen egybeolvadt. Ezért tartják egyesek a Feszty-körképet, a magyar virtuális valóság ősének.
feszty.jpg 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://modernity.blog.hu/api/trackback/id/tr6414240335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.